Op 14 juni 2017 gaat het nieuw Belgisch kennisplatform NextConomy.be online. Het platform brengt info en opiniestukken voor en over freelancers én opdrachtgevers. “Er bestaan al heel veel bronnen met info voor freelancers. Alleen is die info erg versnipperd en zelfs onvolledig. Aan de kant van de opdrachtgevers valt er zeker nog veel te vertellen over het inzetten van freelancers”, zegt Marleen Deleu, hoofdredacteur NextConomy.be. “Het kennisplatform wil beide werelden meer met elkaar verbinden en het debat aanzwengelen tussen alle betrokken partijen.”
Hoe vind je opdrachtgevers? Hoe zorg je ervoor dat een opdracht verlengd wordt? Wanneer kan je een referentie vragen en bij wie? Hoe bepaal ik mijn tarief? Maar ook voor opdrachtgevers: Hoe vind ik een freelancer? Wat moet ik doen om schijnzelfstandigheid te vermijden? Wat is een marktconform tarief?, …
Heel veel vragen dus bij beide partijen. NextConomy ambieert een echte kennisbank te worden met content voor de freelancers én opdrachtgevers. “Freelancers en opdrachtgevers werken samen, maar weten erg weinig over elkaar. Wij willen de relatie tussen hen verbeteren, zodat ze elkaar veel beter leren kennen en begrijpen”, zegt Marleen Deleu. Het kennisplatform NextConomy brengt daarom neutraal en objectief nieuws en duiding, aangevuld met opinies van belangrijke spelers uit het veld. Dat alles op maat van freelancers en opdrachtgevers.
Debat aanzwengelen
Maar het kennisplatform streeft ernaar om meer dan alleen info geven. “We willen met NextConomy het debat aanzwengelen over de freelance-wereld. En we willen hierbij ook de overheid, vakbonden, de academische wereld en andere betrokken partijen betrekken. Een voorbeeld? Het aantal freelancers groeit in België, maar zij hebben geen apart statuut. Zij vallen onder de grote noemer van zelfstandigen, maar in de praktijk werken ze op een heel andere manier dan iemand die een kmo leidt. Is er nood aan een freelance statuut? En hoe moet dat er dan uitzien? Die vragen stellen wij en vertolken daarbij eigenzinnige meningen of alternatieve denkpistes.”
Initiatiefnemers
Marleen Deleu, eigenaar van de Flex Academy, en Hugo-Jan Ruts, stichter van het Nederlands kennisplatform Zipconomy, zijn de initiatiefnemers van NextConomy. De lancering is mede mogelijk gemaakt door de steun en inbreng van vier founding partners en enkele sponsoren. Er is een eigen redactie in de beide landstalen, maar ook gastbloggers brengen nieuws en achtergrondinfo over regelgeving, financiële informatie, marktontwikkeling en technologieën. Dit alles met focus uitsluitend gericht op de Belgische markt. Het platform verschijnt op 1 juni online in beide landstalen.
De 4 founding partners:
- 3W: marktleider in interim management en een divisie van Adecco
- Tapfin: de MSP-divisie van ManpowerGroup Solutions
- TCP: Europees expert voor payrolling en contracting
- SThree: wereldwijde HR dienstverlener gespecialiseerd in STEM profielen
NextConomy in het kort
NextConomy is een nieuw en uniek Belgisch kennisplatform waar je discussies, meningen en informatie vindt over alles wat leeft bij freelancers en opdrachtgevers. Het kennisplatform wil beide werelden meer met elkaar verbinden en het debat aanzwengelen tussen alle betrokken partijen.
Fedipro is Silver Partner van Nextconomy en wil helpen van het platform een succes te maken. NextConomy.be komt ook aan bod op ons FEDIPRO Power Event van 26 oktober 2017.