FEDIPRO Virtual Task Force “Perfect Match”

Zelfstandige Professionals zijn in hun zoektocht naar interessante projecten dikwijls aangewezen op ‘intermediaire’ mechanismen zoals agentschappen, internetplatformen enz. Hoewel die allemaal hun merites hebben, krijgen we van veel ZP’ers te horen dat hun ‘profiel’ niet altijd optimaal ingezet wordt.

Een overvolle cv geeft bijvoorbeeld niet noodzakelijk een correct beeld van de specifieke kennis of ervaring en de manier waarop die in de praktijk worden gebracht. Bovendien wordt weinig of geen aandacht besteed aan bijzondere omstandigheden die het ‘ondernemerschap’ van de ZP’er kenmerken zoals tijdsbesteding en andere modaliteiten.

De vraag is dus: hoe moet het ‘profiel’ van de ZP’er er uitzien om tot een ‘perfect match’ te komen met een opdracht(gever)?

Interesse om mee te denken? Dat kan binnen de virtuele werkgroep die gebruik maakt van de LinkedIn Groep van FEDIPRO. Gewoon even daar ‘lid’ worden en u kan meedoen aan de discussie. We houden de leden ook via de newsletter en de website op de hoogte van de ‘output’.

LinkedIn Groep: https://www.linkedin.com/groups/8302666

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

FEDIPRO Virtual Task Force – “Perfect Match”

Het opzet is om na te denken over de volgende 3 aspecten: PROFIEL, VALIDATIE en TOEPASSING.

+++

PROFIEL – welke elementen zijn bepalend om een goed zicht te krijgen op de inzetbaarheid van een ZP’er?

Vakopleiding, ervaring (cases, referenties,…), bijscholing/permanente vorming, lidmaatschap of mandaten bij vakorganisaties, publicaties, les- en spreekopdrachten,  Soft skills, niet-vakgebonden opleidingen, talenkennis.

Gewenste faciliteiten of modaliteiten: thuiswerk of on site, de afstand tot de werkplek, beschikbaardheid (korte of lange opdrachten, minimale/maximale duurtijd van een opdracht), vergoeding, ondersteuning vanuit de opdrachtgever.

Ervaring met samenwerken met externen of ad hoc samengestelde teams, issues rond liabilities (verzekering, veiligheidsvoorschriften), deontologie enz.

+++

VALIDATIE – volstaat het dat de ZP’er zelf zijn profiel opstelt of moet dit gevalideerd worden door derden ?

Formele mechanismen zoals kwaliteitsnormen/labels (ISO, EFQM, Qfor) die de processen of klantentevredenheid meten bv. Qfor Clientscan).

Social ‘rewarding’ zoals de Skills en Endorsements op LinkedIn of andere rankingsystemen die soms terug te vinden zijn in virtuele freelanceplatformen (quoteringen, reviews, andere indicatoren).

Intakegesprekken en analyses door HR-dienstverleners (assessment- en interimbureaus).

+++

TOEPASSING – hoe zorgt de ZP’er ervoor dat zijn (gevalideerde) profiel zichtbaar is voor opdrachtgevers ?

Vermelden op eigen website, in eigen cv of andere documenten. Is het zinvol dat FEDIPRO hiervoor een model opmaakt ?

Integreren in bestaande applicaties zoals LinkedIn (kunnen daar de nodige accenten in gelegd worden?), of virtuele platformen voor ZP’ers (past dit bij de ‘intakeprocedures’ van deze platformen?).

Samenwerking zoeken met de intermediaire bureaus om meer aandacht te vragen voor het gebruik van een ‘passend’ profiel.

Of moet FEDIPRO een eigen platform uitrollen of minstens zich vasthaken aan een bestaand platform waarbij er voldoende inspraak is om het FEDIPR-profiel te gebruiken.

+++

Neem deel aan de discussie op de LinkedIn Groep: https://www.linkedin.com/groups/8302666

+++

(MM, 22/01/2016)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s